MUZEUL Județean Teohari Antonescu Giurgiu relansează începând de astăzi rubric intitulată EXPONATUL LUNII. Debutăm cu unul dintre cele mai valoroase exponate ale instituției
„VASUL CU ÎNDRĂGOSTIȚI“
Castron tronconic aparent cu statuete antropomorfe Sultana-Malu Roşu, jud. Călăraşi, 1975, Eneolitic, (4.300-4.100 î. Hr) Cultura Gumelniţa.
Prezent în expoziția permanentă a Muzeului Județean Teohari Antonescu Giurgiu
Combinaţia nu îşi găseşte analogii în nicio altă cultură din neolitic. Vasul este decorat cu motive geometrice, reprezentate prin şiruri de romburi şi triunghiuri, pictate cu culoare albă pe fond roşu-cărămiziu. În centrul vasului apare o pereche de statuete antropomorfe. Se remarcă aspecte de dimorfism sexual ale reprezentărilor.
Braţul drept al bărbatului este așezat pe propriul abdomen iar cel stâng, mai lung, este poziționat în jurul gâtului personajului feminin.
Statueta masculină este profund stilizată; ceea ce atrage atenția fiind protuberanța organului sexual, colorat simbolic în culoarea roșu aprins.
Statueta feminină este de asemenea realizată prin accente simple, motivul vizual dominant fiind spirala din zona picioarelor și uterului. Concomitent, bărbatul domină și protejează femeia prin gestul brațului stâng; femeia pare a avea o atitudine pioasă și protectoare față de o ființă incipientă.
Spirala menționată mai sus se desfășoară în sens trigonometric, identic cu cel al rotației galaxiilor. Posibil vas ritualic folosit simbolic la celebrarea căsătoriei, conform unor experți. Opera este considerată de unii dintre cercetători la fel de valoroasă precum „Gânditorul“ de la Hamangia.
Perechea din mijlocul vasului, alături de motivul spiralei şi de colorit, pot fi privite ca substitute ale raportării ființei umane (cuplului esențial) la concret (jumătatea inferioară a sferei universale) și, în același timp, ca motiv al depășirii condiției ciclice, prin prezența spiralei care poate reprezenta pe de o parte un nou început iar pe alta, accederea într-o viață cu o dimensiune suplimentară.